Vaccination & Chipning

Chipning

I følge lovgivningen skal hunde chippes og registreres i Dansk Hunderegister inden de er 8 uger jf. Bekendtgørelsen om mærkning og registrering af hunde

De fleste vælger at få chippet, lavet sundhedstjek og sundhedsbog samtidig. For priser og tidsbestilling; kontakt Ringkøbing Dyrehospital på tlf. 97 32 20 22.

Vaccinationsanbefalinger

Vi anbefaler at man vaccinerer hvalpen når den er henholdsvis 12 og 16 uger gammel. Vaccinerer man før de 12 uger ”æder” antistofferne fra tævens råmælk noget af vaccinen og man får ikke det fulde udbytte.
I specielle tilfælde gør man det alligevel, man vaccinerer så bare tre gange. Efter 16 ugers vaccinationen går der et år før den skal revaccineres.

Dvs. vaccination som 12 uger, 16 uger og 16 måneder er en fuld basisvaccine.

Derefter anbefales normalt at der vaccineres hvert år. MEN... skal hunden i pension i højsæsonen hvor kennelhoste florerer, anbefaler vi en booster mod denne specielle lidelse, da dens beskyttende virkning i vaccinationen kun holder ca. 1⁄2 år. Vaccinationsdelen mod leptospirose, som kun holder et år, en lidelse som typisk smitter gennem vandpytter fra f.eks. rotter. Så færdes du meget i skov eller hvor der er risiko for rotter, bør du holde et års vaccinationsinterval.

Ang. killinger gælder det samme princip, nemlig 12 og 16 ugers basisvaccination, derefter et år til næste vaccination, og herefter et eller to års interval efter risikovurdering.

Specielt om hundesyge/hvalpesyge

Da Vestjylland huser en del minkfarme anbefaler vi at man vaccinerer sin hund. Den virus som giver hvalpesyge hos mink, er den samme virus som giver hundesyge hos hunde. Ved den årlige vaccination vaccinerer vi mod hundesyge. Det samme gælder den virus som giver sælerne sælpest, det er den samme type virus som giver hundesyge. Så lad ikke din hund snuse til en død sæl på stranden da selv en vaccineret hund kan tage virus med videre og smitte andre hunde.