Leptospirose

Når din hund bliver vaccineret hos Ringkøbing Dyrehospital, vaccinerer vi blandt andet imod Leptospirose. Leptospirose er en sygdom forårsaget af en Leptospirose bakterie.

Hunden kan få bakterien hvis den fx drikker af en vandpyt hvor en rotte har tisset. Rotten er en såkaldt vært for bakterien, dette betyder at den bærer rundt på bakterien og når den så tisser, bliver bakterien spredt til andre dyr som fx hundene. Hvis hunden har et sår på poten og går igennem vandpytten eller vandhullet så kan bakterien også komme ind i kroppen på denne måde.

Hvis hunden bliver smittet med Leptospirose bakterien, vil især hundens lever og nyrer tage skade. Man vil ofte først se symptomerne ca. 7 dage efter hunden er blevet smittet.

Det er især jagthunde som er i risikogruppen, da de ofte vil blive udsat for potentiel smitte via vandhuller osv. dog er alle hunde der færdes steder hvor der er rotter i risiko for at blive smittet.

Symptomer:

• Feber
  • Blege slimhinder
  • Opkast
  • Diarré
  • Blod i afføringen
  • Muskelsmerter
  • Øget vandladning
  • Øget drikkelyst
  • Gulsot
  • Hoste

For at stille diagnosen vil vi udtage en blodprøve og starte antibiotikabehandling med det samme.

Da Leptospirose bakterien kan smitte til os og give de samme symptomer, tager vi en formodning om smitte meget alvorligt. Hvis hunden er blevet smittet med Leptospirose bakterien er det en alvorlig tilstand.

For at undgå smitte anbefaler vi her på Ringkøbing Dyrehospital at vaccinere din hund mod Leptospirose.

Vi anbefaler at hunden basisvaccineres som hvalp, og desuden anbefaler vi at især jagthunde vaccineres hvert år.